התבוננות על בעיות רגשיות דרך ספרים

התבוננות על בעיות רגשיות דרך ספרים

את הספר ״חלום לדיוד״ פרי עטו של דעאל שלו קראתי לאחרונה.
ואני חייבת לומר מתוך זוית של פסיכותרפיסטית המלווה אנשים בקליניקה בתהליכים של חיפוש הגשמה ומימוש. כי התמה שעולה מבין דפי הספר היא מהם החיים ובעבור מי? איך נכון וראוי לחיותם? וכיצד משלבים בין משמעות אישית למשמעות אוניברסלית?

״חיים ללא חקירה לא ראוי לחיותם״ סובר סוקרטס ובספר זה המחבר מציג בפני הקורא עומק מחשבה ורוחב יריעה המאפשרים לאדם היחידני למצוא חיבור בתוכו ביחס למתח שבין משאלותיו לבין יכולתו ורצונו לחתור למימושן גם כשהדרך מלווה חתחתים קונפליקטים וסתירות בין ערכים מתנגשים.

רבדים רבדים של נושאים וסוגיות מלווים את הקורא. חלקם פרטיקולריים אישיים, ואחרים חברתיים, מגדריים, פוליטיים, אמוניים, שכולם גם יחד מהווים פסיפס של גיבוש אישיות וזהות לאורך השנים.

יורשה לי להביע דעה אישית ולומר כי המחבר הולך על כל הקופה לבטא את נבכי הנפש של העלם הצעיר העוזב את בית הוריו ומגיע לבית אחר תורני או צבאי. והשאלה הנשאלת היא מה הוא יפגוש בדרך? אלו תלאות? התנסויות? אנשים? אמיתות ודעות? וכיצד כל אלו ישפיעו על גיבוש זהותו, חירותו, אישיותו, וקולו הפנימי במרחק השנים.

כל דמויות הספר הן דמויות עמוקות, מורכבות, התרות אחר משמעות וזהות אישית. מבקשות לעצמן אותנטיות וחופש בחירה בתוך מרחב אוניברסלי שלעיתים נחווה שרירותי ומנוכר לצרכים האישיים של היחיד.

כאדם וכאשת טיפול האמונה על פסיכותרפיה – תרפיית הנפש. יודעת אני כי לבחור באמת הפנימית ולהתעקש על מהות הבחירה, זהו מסע אישי לא קל, אל מול מגוון הקולות והדמויות החיצוניות והפנימיות שמבעבעים ומפעפעים בכל אחד מאתנו.

למי מאתנו שמבקש להתחקות אחר המסע, ללמוד משהו על עצמו, על עולמו של האחר תוך מפגש עם עולמו שלו,
אני ממליצה בחום על ספר זה.

הספר מתאים לבוגרים שעוזבים מסגרות מוגדרות ויוצאים החוצה לחפש מרחבים חדשים להתפתחותם האישית ומן הסתם פוגשים עולמות חדשים שלעיתים משתרגים ומשתלבים זה בזה ולעיתים מאיימים להיקרע.
הוא גם מתאים להורים ששולחים את ילדיהם להמשיך במסע הגדילה, ההתפתחות וההתפכחות של שלבי החיים, ולא בטוח שהם מודעים עד הסוף לאן הם שולחים את ילדיהם ואיך הם יחזרו הביתה.
מתאים לכל מי שמוכן לקחת הסיכון ולצאת למסעות ארוכים בנבכי נפשו ועם אחרים.
ומתאים לכל מי שתר אחר חיפוש משמעות והתבוננות והוא מהרהר ומערער.

אני אהבתי ההקבלה של העולם הרוחני לעולם הפסיכואנאליטי שבשבילי הדהדו זה את זה והשפיעו זה על זה כשפה מוכרת.
אהבתי את עומקן ורבגוניותם של הדמויות גם אם לא קלה הייתה הדרך עבור אף אחת מהם ובלא מעט צמתים המסע הרגיש מורכב מטלטל וכואב
אם כי לא בלתי נסבל או אלים.

זהו ספר מרתק המרחיב היריעה על עולמו הפנימי והאמביוולנטי של האדם החי במציאות מורכבת.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה