הגבלת בחירה וחופש בחירה

הגבלת בחירה וחופש בחירה

הגבלת הבחירה וחופש הבחירה זו בעיניי סוגיה בסיסית שקשורה לטבע האדם ומלווה אותו בכל צומת אפשרית של קשר, מערכות יחסים ועבודה, חברות, יחסי הורים וילדים, התמודדות של האדם עם עצמו עם אמונותיו וערכיו, וכמובן גם בהקשר הטיפולי אל מול המטפל והקשר הטיפולי.

חופש הבחירה של האדם, לעיתים מוגבל מעצם הגבלת הבחירה שעושה האדם לעיתים בצורה מכוונת ולעיתים באופן לא מודע, כשהוא נוקט בהתנהגות המנעותית, נוטה לעמדות קיצוניות של שחור ולבן, מבטל מראש אפשרות לבחון חלופות ונצמד למוכר והידוע כחלק ממחסום רגשי / מחשבתי, פחד והעדר גמישות.

מאידך, עצם הגבלת חופש הבחירה לעיתים נותן לילד ו/או המבוגר, מסגרת לבחון עמדות והלך רוח במצבי קונפליקט ומשבר אישיים ואחרים, לבחור בין אלטרנטיבות, ולקבל החלטות מתוך מחשבה וחופש בחירה, מבלי להיכנס למלכודת הרגשית של יצרים ודחפים אשם לא אשם, רוצה לא רוצה, צודק לא צודק, חלש חזק, כופה ונכפה, מפסיד ומנצח. אלא רצון לאזן בין הצרכים והרצונות של היחיד והמשפחה מבלי לדחוק משהו או מישהו לפינה.

ברובד העמוק יותר של מהות החיים. האדם נולד לתוך טווח מוגבל של חיים ומוות. בתווך הזה האדם נידון לחיים ונידון למוות. ועם זאת, עדיין יש לו החופש לבחור בהכרח. לא מדובר כאן במשחק מילים או פלפול. אלא ביכולת של האדם לחתור במהלך החיים לתוך הקיום של עצמו. לחבר ולגשר בין מציאות ופנטזיה, אפשרויות וצרכים, מגבלות ורצונות, שלו ושל אחרים מבלי לוותר על אחד מהם לטובת האחר.

זוהי משימת חיים שהעניקו לנו החיים!

ללמוד להתגמש ולדעת לוותר, להכיר במגבלות מבלי לוותר על הרצונות, להפעיל שיקול דעת  מתוך ידע ומוסר, ולהבין שמודעות ואמפתיה לרצון שלנו והרצון של האחר היא לאוו דווקא מצמצמת אלא פותחת הזדמנויות.

להכיר ההגבלות והאפשרויות. לקבל המציאות ולפעול מתוך משאלה ופנטזיה לממש החיים בהתאם לצרכים והרצונות של כל אחד ואחת באופן אישי.

לעיתים עצם הגבלת חופש הבחירה, נותן מסגרת שמאפשרת לילד ו / או המבוגר לבחור בין אלטרנטיבות, לבחון עמדות והלך רוח ולקבל החלטות מתוך חופש בחירה מבלי להיכנס למלכודת של צודק ולא צודק, חלש וחזק, מפסיד ומנצח.

מגדילה את חופש הבחירה כאשר המבוגר או הילד, נמצאים במצבי קונפליקט, מתלבטים ומתבקשים לבחור פותחת אלטרנטיבות ואפשרות לבחור מתוך חופש במקום להיצמד להתנהגות שיש בה

יכול להישאב  ובידוע, מהקושי של האדם לבחור

משתמש בקיבעון תפיסתי של צורת התמודדות תוך הצמדות למוכר ולידוע  – כל אלה מגבילים למעשה את חופש הבחירה של האדם.

אלא לאפשר מתוך מודעות ושיח לרצות לגדול ולצמוח עם עצמנו ועם אחרים, לשנות הרגלים והתנהגויות, בדרך לבניית זהות מגובשת ואישית.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה