זום או לחלופין zoom – מיקוד או זמזום

זום או לחלופין zoom – מיקוד או זמזום

מיקוד או זמזום?

שימת מחסום או זימון לקשר?

לאחרונה הזמזום הזה לא מרפה ממני. הן בצורך הדחוף ללמוד את הכלי על מנת להתאים את עצמי לסביבה המשתנה. והן, כדי להבין מה הוא עשה ואיך הוא השפיע ומשפיע על קירות ביתי הפיזיים והנפשיים. קרב הרחיק? הזמין חסם? הנגיש חשף? שינה את ממדי הזמן והמקום, בלבל את היוצרות, או אולי הפגיש והנגיש אנשים ומפגשים ידע ומידע במדיומים שונים שבדרך אחרת לא היו יכולים להיות זמינים לכל?

 

אני סבורה שאין אמת אחת. כל אחד בסופו של דבר מתאים את עצמו לסביבה המשתנה בקצב המתאים והנכון לו. זוכרים את הספר פרי עטו של ד״ר ספנסר ג׳ונסון: מי הזיז את הגבינה שלי?

 

יצאתי לי לשוטט ולטייל במרחבי המילה משמעויותיה ונגזרותיה. ולהפתעתי גיליתי שההטיות השונות של המילה זום – Zoom בעברית ובאנגלית והפירוש הנלווה להן, קרוב למגוון הקולות שהמושג הטכני הזה מייצג בנבכי המחשבה והרגש של כולנו. בין  המצדדים בכלי ורואים בו פלטפורמה נהדרת לקשר ולתקשורת. לבין אלה שהשימוש בכלי גרם להם להרגיש שהוא חוסם ומעכב את התנועה, מגרה הסחות דעת, גורם לנתק בחיבורים ויוצר תנועה מלווה זמזום של flattening & beating.

 

אלה ואלה מציפים הקושי בצד ההזדמנויות שנפתחו.

אין בכוונתי לשכנע את המשוכנעים או להדיר את רגלי המתנגדים. הפניה שלי היא בעצם לכל אותם אלה שעדיין נמנעים, מהססים, מתלבטים, נסוגים ולאפשר להם הצצה, התנסות, הנגשה וגמישות מחשבתית למשהו שעשוי להיות זר ומנוכר אך בו בזמן גם חדש ידידותי ומזמין כשעוברים המחסום הראשוני ונותנים הזדמנות לשינוי.

 

מקצת מן המשמעויות שהמושג מייצג בהטיותיו השונות ( מלון אבן שושן)

  • זימום שימת מחסום, עצירה, הגבלה.
  • זימון – הפגשה של אנשים לשם עניין מסוים, קביעת מועד לדבר.
  • זמזום – המיה והשמעת קול.
  • זמזומית – צמח בר ממשפחת השושנים שנם בקיץ ומלבלב ופורח בחורף. (בהתחשב בתהפוכות העיתים אולי עוד נופתע)
  • זמין וזמינות – נגיש להשגה ונמצא בפועל לכל דורש.
  • זמם – חשב להיטיב או להרע. גם כך וגם כך.

 

ובנימה אישית, גם בהתחשב בדעות המגוונות, מחשבת הזום או מלאכת הZoom  שניהם נועדו בין שלל הפונקציות):

  • להמשיך ולאפשר טיפול מבוסס קשר והקשר.
  • לשמור על רצף המשכיות והחזקת הקשר הכי טוב שאפשר בתנאים החדשים.
  • ליצור מרחב שיש בו מסגרת תומכת של זמן, מקום, סדר ובטחון, המאפשר לנועץ לשאול שאלות, לשתף, להיתמך, להתחזק ולמצוא קצה חוט שמאפשר לו לנוע ולהרים את הראש גם אם תוך כדי זמזום.
  • המציאות בשטח הראתה שהמעברים האלה בין קירות ביתנו ועם אחרים. מסייעים לארגן, ללוות, למקד, לחזק ולהמשיך הלאה ברוגע ושקט נפשי יחסי, על אף תחושות מתגנבות של חוסר אונים והעדר וודאות ברורה.

 

לכן חשוב! להיות פתוחים לאפשרות להתייעץ, לשאול שאלות, לברר, בכל דרך שמתאימה לכל אחד ואחת במקום להישאר לבד עם המצוקה / הקושי.

 

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה