טיפול רגשי לפתרון בעיות

טיפול רגשי לפתרון בעיות

איך טיפול רגשי המתמקד בשיחות יכול לעזור לי לפתור את בעיותיי?

זו שאלה שאני נשאלת עליה לא פעם כשאדם מחפש בתוך שלל האפשרויות המוצעות ברשת מהו הטיפול המתאים שיכול לעזור לו להקל על קשייו ומכאוביו. זה שנים שהספרות המקצועית כתיאוריה מנסה לתת מענה לשאלה זו, ואני כאשת טיפול, מנסה לדייק ולנסח לעצמי ולאחרים כיצד עוזרת הפסיכותרפיה מבוססת השיח. איך היא עוזרת לרפא ו / או לווסת כאבים ומכאובים? על מה היא נותנת מענה? מה מקומם של המטופל והמטפל בתוך החדר? ואיך המפגש הטיפולי ההדדי פותח אפשרויות והזדמנות לשינוי גם אם לא קלה הדרך…

אני יכולה לשים לב במרחק של זמן ומקום, שבכל פעם שהשאלה עולה, המהות נשארת אותה מהות אך הדגשים משתנים בהשפעת הרגש, המחשבה, הניסיון המקצועי של המטפל בצד הניסיון המצטבר של המטופל, והמבט הכולל שיש למטופל על חווית הטיפול הנפשי והמפגש ההדדי.

כך או כך, טיפול נפשי מבוסס שיחות – פסיכותרפיה נעשה במסגרת מפגש שבועי בין פעם לפעמיים בשבוע, למשך 50 דקות. בדרך כלל הטיפול הוא לתקופה של זמן, בין מספר חודשים לשנים. לכן לכאורה, עלותו יקרה בכל מובן, פיזית כלכלית ונפשית. יחד עם זאת, אם היינו מעמידים למבחן מהו המחיר אותו אדם מוכן לשלם על מנת להשיג תחושת ביטחון, שקט נפשי, סיפוק, הגשמת יעדים ומטרות ואהבה עצמית? נדמה לי שהתשובה שהיינו מקבלים שאין לזה מחיר.

רוצה לומר, שכדי לבנות את אותה זהות פנימית עצמאית ומגובשת, סוג של עמוד שדרה יציב, עקבי ואיתן – נדרש זמן, אורך רוח, סבלנות, יכולת לעמוד בתסכולים וכאבים, אמונה ותקווה, רצון לוותר על חלק ממי שאנחנו כדי לפנות מקום בתוכנו ללמידה חדשה, קשר חדש, התנסות, ושיתוף פעולה המהווים בפני עצמם גורמים מרפאים.

חשוב להבין שלעיתים הסיבה או הסימפטום שאתם מגיע המטופל לטיפול, לרוב נמצא בפער, לעיתים גדול, בין היעד שהוא כאדם שואף להגיע אליו לבין הכוחות והכלים שעומדים לרשותו בפועל. לכן, אחת ממטרות הטיפול היא לגשר ולצמצם את אותו פער כדי שהמטופל יחזיר לעצמו את השליטה והאמון בעצמו ובכוחותיו.

איך זה קורה?

באמצעות בניה של ברית טיפולית וסביבה טיפולית מתאימה. הברית הטיפולית – הוא הקשר הטוב שנוצר בין המטפל והמטופל ומהווה בסיס לעבודה המשותפת.

הסביבה הטיפולית – זו האווירה הפיזית והמנטלית בה מתרחש הטיפול במקום בטוח, מוגן, דיסקרטי, מכבד וקשוב.
תנאים המאפשרים לשני הצדדים לנהל דיאלוג בשפה ובקצב המתאימים לסגנון והיכולת של המטופל בצד האתגר של המטפל לעודד המטופל, להיות בתהליך, להתמודד ולשפר תפיסות והתנהגויות תוך כדי תנועה, גם כשקשה כואב ולא תמיד התוצאות נראות באופן מידי.

מה המטרה?

– להקל מעל האדם הפונה לטיפול את המתח, החרדה, המצוקה, והכאב.
– לעזור לו להיפתח למקומות חדשים בתוכו, להגמיש עמדות ותפיסות ולקחת אחריות על חייו.
– לשפר מערכות יחסים וקשרים.
– להיות עם הזמן ובתוך הזמן, ולהתאים ההתנהגויות לצרכים המשתנים כדי להקל ולשפר את איכות החיים.
– להתמודד בסופו של יום עם מצבים ואירועים בחיים מתוך אחריות שליטה קבלה ובחירה.

אם גם אתם מחפשים דרך להבליט החזקות ולשפר החולשות, להאמין בחיים ולרצות לחיותם מתוך מודעות ובחירה, פסיכותרפיה מבוססת השיח היא הזדמנות להנעה לפעולה ודרך לשינוי.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה