הקושי לקבל הטעות כטעות אנוש

הקושי לקבל הטעות כטעות אנוש

שלחתי בטעות סרטון מהמופע האחרון של שלמה ארצי, מה שגרם לי לחשוב על נושא ״הטעויות״. הטעויות שנעשות בתום לב, הטעויות שנעשות מתוך חוסר תשומת לב, חלקו של הלא מודע בהתווית הטעות, כדוגמת פליטות פה, ומה המחיר שהאדם חש בדיעבד עם עצמו אל מול אותה טעות? בושה, אשמה, חמלה, או קושי לקבל הטעות כטעות אנוש.

  • לעיתים הטעות היא במסר, במילה, בכוונה.
  • לעיתים הטעות היא בהתנהגות של האדם עם ואל מול האחר, בציפייה הלא ריאלית ממנו.
  • לעיתים הטעות היא בפרשנות ובעיוות של תפיסת המציאות.
  • לעיתים הטעות היא מתוך אותו עולם דמוני והשלכתי שאין לו קשר עם המציאות אך נחווה כאמת שאין עליה עוררין.

לכולנו, ללא יוצא מן הכלל, יש תבניות פנימיות

לכולנו, ללא יוצא מן הכלל, יש תבניות פנימיות מופנמות על יחסים, דמויות, קשרים, קונפליקטים, רגשות מחשבות ועוד.. תבניות אלה פוגשות לא פעם דמויות בעולם החיצון שמשחזרות את מהות היחסים הראשוניים כפי שנשתמרו והופנמו בתוכנו לטוב ולרע .

לכן, לעיתים האדם עשוי למצוא את עצמו מתייחס למנהלו האישי כמו לאביו, לקולגה בדומה לאחותו, לקבוצת עמיתים או חברים כמייצגים הקשר התחרותי, המשלים, המחבר עם האחים, וכו' וכו'… בשפה המקצועית התכונה הזו נקראת העברה. אנחנו מעבירים מוקד של יחסים רגשות ומחשבות ממקום. אחד למקום אחר מבלי להיות מודעים להשלכות בטיפול הנפשי מבוסס שיחות-פסיכותרפיה, התהליך הזה פוגש אותנו כשנאמרת אמירה חדה מידי, ישירה מידי, לא בעיתוי ובמינון שמתאים למטופל.

לעיתים טעות שכזו עשויה להיות בלתי נסבלת באופן שהמטופל לא יכול לשאתה ומבקש להפסיק הטיפול. פעמים זה עושה את ההיפך והטעות פותחת הזדמנות לנהל דיאלוג על מקורות הכאב והקושי, חוויות וזיכרונות ילדות, פצעים שנרשמו בתודעה הפנימית ככשלים והפכו יבלת כואבת ומציקה.

הטיפול הנפשי שבמהותו מבקש לרפא את הנפש. נותן הזדמנות לבחון חלופות, להקשיב, להבין ולראות דברים אחרת מכפי שהובנו מלכתחילה. לפתח ולבסס תחושת בטחון וערך עצמי בתוך הפגישות וביניהן ולגדול כישות עצמאית המבטאת רעיונות, מחשבות, אמונות ודעות תוך שהיא מקיימת קשר אישי ובינאישי מיטיבי ומספק עם העולם החיצון המבוסס על מקצועיות, אינטימיות אותנטיות וכבוד הדדי.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה