שירות או טיפול זו השאלה?

שירות או טיפול זו השאלה?

לאחרונה נשאלתי יותר מפעם אילו שירותים אני מציעה? 
כיוון שאף פעם קודם לכן לא נשאלתי וגם לא ראיתי את עצמי כמי שנותנת שירותים אלא כמי שמציעה טיפול נפשי אישי. רוצה להקדיש את הפוסט הנוכחי להבדל ולשוני שבין שירות וטיפול כפי שהוא נתפס בעיניי.

שירות זו מילה קטנה שיש לה משמעות רחבה. השירות יכול להיות נקודתי, רחב, ישיר או עקיף. הוא כולל בתוכו היבטים של מכירה קניה תיקון ושיווק של מוצר כלשהו.

הדגש הוא בעיקר במתן מענה לצורך ספציפי ובלקוח מרוצה שירצה לחזור. ועם זאת, היחסים בין הנותן והמקבל הם בעיקר פונקציונליים מזדמנים וללא מחויבות לבניה של יחסים מתמשכים המלווים קשר רגשי ואינטימי.

בשונה מהשירות הטיפול נחווה כמהות אחרת. מושג בעל נפח ועומק רחב יותר הרואה ביחסים בין המטפל והמטופל מרכיב חשוב בהתפתחות של המטופל.

לא ניתן לעזור למטופל להתפתח ולעבור שינוי מבלי שהמטפל יהיה מוכן להיות מעורב באופן אמיתי ואיכפתי בחייו של המטופל. מבלי שירצה להיות שותף במעמסה ובנטל הרגשי.

לכן, אופי הקשר הטיפולי הוא שונה במהותו. הוא רגשי תהליכי ולאורך זמן מסוים, מחויב ועמוק, מבוסס על מקצועיות, מסירות, דאגה ואחריות להיטיב עם האחר.

ועם זאת במחשבה שניה נראה לי כי המושגים שירות וטיפול למרות השוני ביניהם הם גם משלימים זה את זה ויוצרים מרחב משותף של מקצועיות, אמינות ומתן שירות הולם.
אין שירות ללא טיפול ואין טיפול ללא שירות.

תודה לכל אלה ששאלו ואתגרו, המשובים שלכם אפשרו לי לדייק את עצמי ואת ומחשבותי.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה