טיפול בחרדות – איך מתחילים?

טיפול בחרדות – איך מתחילים?
טיפול בחרדות

מהי חרדה?

טיפול בחרדות – חרדה היא מצב נפשי תמידי, שבו אנו חשים פחד פנימי עמוק ודאגה בעוצמות גבוהות, ללא תלות בסיטואציה בה נמצאים או בסכנה ממשית שניצבת מולנו. תחושת החרדה אינה קשורה לאירוע או להיגיון, אלא היא נמצאת בתוך הנפש כל הזמן ויוצרת תחושה תמידית של חוסר שקט פנימי, עצבנות, מתח ודריכות. אנשים הסובלים מחרדה, יחושו חסרי אונים כאשר הם ניצבים מול האיום שיצר את החרדה.

חשוב להדגיש, שלעתים תחושת החרדה תהיה בגלל דבר וודאי וברור דוגמת חרדה ממקומות סגורים, חרדה מבחינות, חרדה ממקקים, חרדה מטיסות ועוד. אולם, לעתים החרדה היא בגלל מצב פנימי מסוים בנפש האדם, לדוגמא חרדה מאירועים חברתיים, חרדת נטישה בשל זוגיות במשבר או חרדה כללית בשל דאגות תמידיות, קשיים לאורך החיים ועוד.

כיצד החרדה משפיעה עלינו?

בדידות ולחץ נפשי

קיימים סוגים רבים של חרדות, שנמשכות לפחות מספר חודשים ובעוצמות משתנות – חרדה מפוביה ספציפית כגון חרדה ממקומות גבוהים, חרדה מנחשים, חרדה ממחטים ומבדיקות רפואיות, חרדה מהימצאות בסיטואציה חברתית, חרדת נטישה לאור חוויות מן הילדות, זוגיות במשבר, חרדה פוסט טראומטית בשל אירוע טראומטי קיצוני ועוד.

חשוב להבין שלכל סוגי החרדות יש את אותה השפעה שלילית – החרדות פוגעות מאד באיכות החיים של מי שסובל מהן. החרדה יכולה לפגוע בתפקוד היומיומי של האדם, לגרום למצוקה חמורה, צמצום של ההתנהגות וגם להוריד את תחושת הביטחון העצמי והדימוי העצמי. בין אם מדובר על חרדות ופחדים ממשהו קונקרטי או מחוויות והתרחשויות פנימיות בנפש האדם, ההשפעה על התפקוד הפיזי של האדם ועל העולם הפנימי שלו היא גדולה והיא תמיד תהיה שלילית.

כיצד ניתן לטפל בחרדות?

ההתמודדות של אדם הסובל מחרדה אינה פשוטה. החרדה מלווה אותו לאורך כל שעות היממה, מפריעה לו בתפקוד השגרתי ופוגמת באיכות חייו. חשוב לדעת שהטיפול בחרדות עוזר להתמודד עם החרדה בצורה ישירה ולא לברוח ממנה אחרת היא רק תתגבר ותמשיך להתיש. מומלץ לפנות לקבלת עזרה מאיש מקצוע מנוסה בתחום בריאות הנפש (פסיכולוג קליני, עו"ס קליני, פסיכותרפיסט).

טיפול פסיכולוגי בחיפה ובמקומות נוספים בארץ הוא דוגמה מצוינת לכך. הטיפול עשוי להיות לתקופה ארוכה, מטפל בעל ניסיון יסייע לכם להתמודד תוך ליווי מתמשך עם החרדה והסימפטומים בצורה מווסתת והדרגתית, לרכוש ביטחון ואמון בעצמכם, להשיג הקלה במצוקה, ולשפר את איכות חייכם כדי לחיות חיים מלאים וטובים יותר.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה