בדידות ולחץ נפשי – טיפים כלליים

בדידות ולחץ נפשי – טיפים כלליים
בדידות ולחץ נפשי

בדידות – קצב החיים בעידן המודרני בו אנו חיים קדחתני, לחוץ ורווי במתחים ודאגות שונות. נראה שאנו עסוקים מרבית שעות היממה בדאגה לפרנסה, למצבנו החברתי, הבריאותי, למשפחה והילדים ועוד. אורח חיים זה יכול להוביל למצבים ותחושות כגון חרדה, מתח, בדידות, לחץ נפשי, המערערים את הבריאות הפיזית והנפשית שלנו.

מהו לחץ נפשי?  

לחץ נפשי הוא כל דבר שמהווה איום או אתגר על איכות החיים שלנו. אצל כל אדם קיימים גורמים שונים היכולים לגרום לו להרגיש לחץ נפשי. יש אנשים שבסיטואציה מסוימת מספיק שיחשבו מחשבה על בדידות או דבר אחר שמעיק עליהם וזה יכול לגרום להם ללחץ נפשי.

נסיבות חיצוניות שגורמות ללחץ נפשי יכולות להיות בעיות משפחתיות, לחץ כלכלי, מערכות יחסים, מחלה, שכול, סכסוך במקום העבודה, מעבר דירה, ואפילו המצב המדיני. הנסיבות הפנימיות ללחץ נפשי קשורות לתגובה רגשית לסיטואציות שונות לדוגמה בדידות שאנו חווים, פחד, אשמה, תסכול, עצבות, מבוכה, כעס, חוסר ביטחון, אי שקט ועוד.

לחץ נפשי יכול גם לפגוע בבריאות ובתפקוד הגופני, מה שגורם בהכרח ליותר דאגות, מתח וחרדה ומלחיץ אותנו עוד יותר. ללחץ נפשי השפעה על התפקוד וההתנהגות שלנו בשגרת היום יום – חוסר סבלנות, התנהגות תוקפנית, נטייה להתבודדות והוא מתבטא גם בתסמינים נפשיים כמו חרדה ודיכאון.

החרדה היא תחושת פחד, בהלה או חוסר נוחות מוגזמת המלווה בתסמינים פיזיים, שקורית בגלל ציפייה לסכנה חיצונית או פנימית. טיפול בהתקפי חרדה עם מטפל מקצועי, יכול לסייע בשיפור רווחת החיים, להפיג מתחים מיותרים, להוריד לחץ נפשי, תחושת בדידות ועוד.

מה ניתן לעשות במצבים של בדידות ולחץ נפשי?

כלים יעילים להפחתת הלחץ הנפשי הם טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפי, תרגול מדיטציה, דמיון מודרך או כל פעילות אחרת להרגעה עצמית, פעילות ספורטיבית ועוד. בעזרת טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפי המתמקד בשיפור היכולות החברתיות, הגדלת התמיכה החברתית וההזדמנויות לקיום מפגשים חברתיים ניתן גם להתמודד עם מצבים של בדידות וטיפול בהתקפי חרדה הנגרמים כתוצאה מכך. חשוב לא להסס ולפנות לאיש מקצוע מנוסה שיעזור בשיפור רווחת החיים.

 

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה