דימוי עצמי נמוך – למה זה קורה ואיך מטפלים?

דימוי עצמי נמוך – למה זה קורה ואיך מטפלים?
דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך והשפעותיו

דימוי עצמי נמוך מייצג את הפער שקיים בין איך שהאדם תופס את עצמו לבין מה שקורה במציאות – היכולות והכישורים שלו בפועל. כל אדם, החל מגיל הינקות, דרך תקופת הילדות ובמהלך שנות ההתבגרות, מפתח לעצמו דימוי עצמי, שמעצב את דרכי ההתנהגות שלו במהלך החיים.

אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, נוטים לחשוב על עצמם דברים שליליים, להעביר על עצמם ביקורת קשה והרסנית ולהתרכז בעיקר בכישלונות ובדברים בהם הם פחות טובים. מחשבות אלה גורמות לתחושות של חוסר ערך, אי אמונה ביכולות האישיות והורדה של הביטחון העצמי. דימוי עצמי נמוך, פעמים רבות מתבטא בתחושות שונות בסגנון של – אני לא מספיק יפה, חכם, מוכשר, שווה, מצחיק וכן הלאה.

ברוב המקרים, הדימוי העצמי הנמוך מתבסס בעיקר על תחושה אישית ולא על נתונים אובייקטיביים במציאות. אולם, הדרך בה אנו תופסים את עצמנו משליכה על האופן בו אנחנו מתנהגים, יוצרים קשר עם האחר ומגיבים לסיטואציות ואירועים מחיי היומיום ואירועים אחרים כגון: התמודדות עם לחצים, יצירת קשרים בין אישיים בבית ובעבודה, פיתוח קשר עם הבוס ו / או קולגה לעבודה, בניית קשרים חברתיים בלימודים ובחברה, יצירת קשר זוגי ועוד.

הבנייה והגיבוש של הזהות האישית, המקצועית, והחברתית- קשר אישי ובין אישי עם עצמנו ועם אחרים, עשוי להוביל למתחים, תגובות נפשיות כמו חרדה ודיכאון, והתנהגויות לא רצויות כמו הפרעות קשב, הפרעות תפקוד והפרעות אכילה. דימוי עצמי נמוך משפיע גם על ויסות רגשי, היכולת שלנו לוסת רגשות ולקבל את מה שאנו מרגישים בסיטואציה מסוימת. קושי בויסות רגשי מתבטא בתגובה מוגזמת ולא תואמת את האירוע שקרה.

כיצד מטפלים בדימוי עצמי נמוך?

בשנים עברו נדמה שהיתה סטיגמה חברתית לגבי הפנייה לטיפול נפשי, אולם כיום רואים שהיחס השתנה וישנה הבנה גדולה יותר שכדי להגיע לאיכות חיים טובה רצוי ומומלץ ביותר לפנות לטיפול ולהיעזר באנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש (פסיכולוג קליני, עו"ס קליני, פסיכותרפיסט ועוד). דימוי עצמי נמוך כמו גם ויסות רגשי אפשר לשקם בעזרת פסיכותרפיה וחיזוק הדימוי העצמי.

מטרת הטיפול היא לגשר על הפער המשמעותי בין האופן השלילי שהאדם רואה את עצמו לבין המצב האובייקטיבי – מי הוא באמת. העצמה אישית עוזרת לחזק ולשקם את הביטחון והדימוי העצמי הנמוך ותורמת בהשגת המטרות והשאיפות של כל אדם. בנוסף, הטיפול פסיכולוגי – פסיכו תרפויטי  הוא כלי היכול לסייע רבות בויסות רגשי, על ידי לימוד איך לעבד את הרגשות וכך להצליח לשלוט בהם בצורה טובה ונכונה יותר.

מרגלית כהן - פסיכותרפיסטית בחיפה